Om din bil

Du kör gärna en BMW

BMW Club Schweden är en märkesklubb. Därför är bilar tillverkade av BMW AG extra välkomna, men alla bilar är välkomna så länge föraren är medlem i BMW CS eller i en annan inbjuden klubb.

Gatbilskörningar på bana är till för s.k. gatbilsregistrerade bilar vilka uppfyller alla krav för att få köras på allmän väg och ska vara i skicka att klara ett test motsvarande krav för svensk bilbesiktning.

Det går med andra ord alldeles utmärkt att köra på bana med vardagsbilen. På klubbens banträffar körs allt från automatväxlade familjekombis, nya M2 till oldtimers 2002-or.

Alla kan köra tillsammans så länge vi respekterar varandra.

Besiktning

Före varje bankörning genomförs en enklare besiktning där bl.a. nedanstående kontrolleras. BMW CS har rätt att avvisa fordon som underkänts vid besiktning.

  • Däck
  • Bromsar, bromsbelägg och bromsvätskenivå.
  • Läckage, inga läckage tillåts.
  • Batteri.
  • Bälte och stol.
  • Ljus, bromsljus och blinkers.
  • Tillgänglig bogserögla.
  • Nummerskylt fram och bak.
  • Personlig utrustning.
  • Övrigt som t.ex. befintliga skador, kamerafäste och lösa föremål i kupé och bagagerum.

Försäkring

Har du BMW Originalförsäkring gäller både trafik- och kaskoföräkring samt vagnskada vid bankörning organiserad av BMW CS.

Särskilda regler och åtaganden ska följas av försäkringstagare för att ersättning skall utgå i händelse av olycka eller skada på fordonet, se BMW OF förarinformation och överenskommelse för mer information.

Bromsar och bromsvätska

Bromsarna blir mycket varma under körning på bana. Bromsskivor och belägg skall ha tillräcklig tjocklek och bromsvätskan bör helst ha bytts det senaste året men ska inte vara äldre än två år gammal.

Däck

Däck skall vara godkända för körning på allmän väg avseende bl.a. minsta mönsterdjup på 1,6 mm, s.k. R-däck är godkända men ej slicks. Lufttryck bör kontrolleras under körningen och för gatdäck bör trycket ökas med 0,5 bar innan körningen påbörjas.

Cabrioleter, roadsterns och takluckor

För roadster och cabrioleter är hard top att föredra men soft top är tillåtet, i bägge fall skall tak vara uppfällt under körning och vid körning med soft top skall farten anpassas.

Ev. tak- eller sollucka skall vara stängd.

Avkylning

Både bromsar och motor blir varm under körning på bana. Det är därför viktigt att alltid använda minst sista varvet in i depån för avkylning, stoppa heller inte motorn direkt utan låt den gå på tomgång en stund för att tillåta oljan och kylarvätskan att kylas ned.